2013. augusztus 11., vasárnap

Barát utca

Utoljára hét éve voltam itt, egy lakást megnézni. A 178-ason ültem péntek délután 40 fokban, elsuhantunk a Szövetség utca mellett, és már majdnem becsukta az ajtót a Blahánál, amikor leugrottam és elindultam visszafelé a Rákóczi úton. Fogalmam sincs miért éreztem olthatatlan vágyat, hogy leszálljak és megnézzem mi van az utcával, ahova nem költöztem, pedig.... 
Barát utca, az Erzsébetváros közepén, egy darabka Újlipótváros, csak ezek mind háromemeletes házak. De nekem, bármilyen fura leírni, Róma egyes utcáit is idézi, ahol a rokonaim laktak, talán a fák meg a két sarki ház hatalmas teraszai miatt. Mediterrán, határozottan. Frankó kis hely, harmincas években épült házakkal, pár lépésre a Rákóczi úti nagy recessziótól. Azt írják róla, hogy "A budapesti hetedik kerületben van egy utca, ahol sokan ismerik egymást. Rendszeresen összejárunk ilyen-olyan ürügyekkel. Sőt, a környékről, más utcákból is barátkozunk sokakkal. Bált is szerveztünk már többször itt, a Barát utcában. Közösen megtámadtunk egy szerintünk jogsértő beruházást, ez hozott minket össze. És együtt döbbentünk rá, hogyan is működik a magyar "igazságszolgáltatás"."
Bárhogy is működjön, az tuti biztos, hogy a sarki cukiban, ami a tábla és a berendezés alapján régi motoros lehet, baromi jó rumosdió fagyi van, azt nyaltam, amikor visszasétáltam a Hársfa utca felé, hogy hazamenjek végre. A sütik is biztos jók, de szándékosan kerültem a pult látását. Szutyokmeleg volt, csak azért nem mentem vissza még egy fagyiért. Amúgy simán lett volna kedvem, akkora az utca, hogy 1 perc alatt meg lehet járni és még ettem volna a puncsból. Vagy akármelyikből. 








Az utca egyik torkolatában, már a Szövetség utcában álló házat Vogel Jenő tervezte, a tábla szerint 1932-re épült fel. Az építtető -és ez most kiírom végig, mert tetszenek a nevek és mert talányosak- Tauszig Vilmos férfiszabó és neje Czenner Szeréna, Tauszig Tivadar férfiszabó és neje Czenner Lujza. Vajon melyik testvér lett előbb szerelmes a két szabó közül az egyik Czenner lányba








e









Ferkai András azt írja, hogy "Egységes modern beépítésű utca az Erzsébetváros eklektikus bérházrengetegében. A Fővárosi Közmunkák tanácsa 1935-ben szabályozta és rendelte el a mindkét torkolatában kiszélesedő, zártsorban beépített új utca megnyitását. Az épületek egységesen háromemeletesek, magas tetősek, vasbetonvázasak, általában kis lakásokkal, és egyszerű, többé-kevésbé modern homlokzattal."
Kedvencem a Hársfa utca sarkán álló ház, fentebb, a lekerekített sarokkal, és az utca másik oldalán, szemben vele a másik. Óriási erkélye van. A 10-es számút pedig a Barát Béla és Novák Ede páros tervezte.
Két lépéssel odébb, a Hársfa utcában szépen visszarázódik minden az eklektikába: 



Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat,
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához.

1 megjegyzés :

  1. Már én is néztem ezt az utcát.Érdekes az eklektikus környezetbe egy a kis bauhaus sziget.

    Gondolom szegényes házak állhattak itt eredetileg.

    Az utolsó képen lévő kapuhoz hasonló van a Szerb utcában is.Csak az szépen felújítva vonzza a tekinteteket.

    VálaszTörlés