2013. június 1., szombat

Százéves házak- Mester utca 34.

Kép: Utcakép Blog
Egy időben, amikor errefelé laktam, sokszor lestem be a Mester utca 34. kovácsoltvas kapujának üvegén. Tetszettek a finom, visszafogott vonalak és díszek, de az ajtó mindig zárva volt. Aztán elköltöztem és idén, amikor viszontláttam a Budapest100 idei listájában, egyből bevállaltam a kutatását. Azt terveztem, hogy majd a régi tervek átnézése után elmegyek a házba, csinálok egy csomó képet és végre megírom, aztán időhiány, illetve a Balassi Bálint utca 25. iránti elköteleződésem miatt ebből semmi sem lett. Voltam ugyan bent, de már besötétedett, amire odaértem, mobillal csináltam egy pár értékelhetetlen képet, ilyeneket például:







Aztán már rég túl voltunk a Budapest 100-on, amikor a Budapesti Utcakép blogon megláttam Kovács Miklós képeit, aki járt ott. Gyakran nézem az Utcaképet, szeretem Miklós tárgyilagos, pontos leírásait de főleg a képeit, a színeket, a látásmódját, a szokatlanul képbe lógó faleveleket, ágakat, és gyakran jut eszembe egy-egy képe láttán, hogy ez olyan "miklósos", vagyis akkor is felismerném, hogy az övé, ha nem a blogján látnám. Ahogy a posztban írta, a ház történetéről nem talált a helyszínen semmilyen anyagot, a Budapest100 honlapján is csak az építész, Himmler Miksa neve szerepelt. Furdalt a lelkiismeret az elbliccelt leírás miatt, írtam neki és gyorsan bepötyögtem a ház eredeti terveiről készített jegyzeteimet, mire ő kedvesen felajánlotta a képeit kölcsönbe. Így hát ez egy rendhagyó poszt lesz, a saját jegyzeteimmel és Miklós képeivel, amiket ezúton is köszönök! 

Forrás: Budapest Főváros Levéltára
Az ötemeletes bérház Dr Fritz Zsigmond és neje számára épült. Az 1913-as terveken a Mester utcai fronton 3 üzlet szerepel. A sarkon korcsma, ami átnyúlik a mai Berzenczey, akkor Ferencz utcai frontra, ahol szintén volt még két üzlet, az udvar felé hátul csatlakozó műhelyekkel és raktárakkal. Lift is szerepelt a régi terveken. A vasbetonszerkezetek tervezését és kivitelezését Biehn János végezte, erről egy halom statikai számítás is tanúskodik.







A használatbavételi engedélyt 1914. május 2-án kapták meg, majdnem az egész házra, a Ferenc utcai részen lévő alagsorbeli és pincebeli 3 raktár- illetve műhelyek kivételével.
1917-ben özv. Szávits Szilárdné, Pilisy Ilona nyújtott be kérvényt az alagsorban sütőkemence építésére. Meg is kapta, 5 db kemencére, azzal a kikötéssel, hogy azok a közönséges kemencéknél sokkal kisebb méretűek legyenek, valamint „a füstelvezetésről gondoskodás történik”. A határozatot később még azzal is kiegészítik, hogy ha a kemencék füstje jogos panaszra adna okot, a kemencékkel és a kéményekkel a szabályokhoz kell alkalmazkodni. 1926-ban elektromotor felállítására is engedélyt ad a hatóság. Az utolsó valamit mondó dokumentum 1928-ból való, amikor az eredeti tulajdonos, Fritz Zsigmond használatba vételi engedélyt kap két darab üzlethelyiségre. 
ezt lehet a kapun át is látni

lift
főlépcsőház


cselédlépcső

ez egyértelműen olyan "miklósos" kép
a régi WC-k már lezárva
régi levélbedobó nyílás





A ház a felújítást nyilván a tetőtér eladásáért kaphatta cserébe, ez a Google térképéről jól látszik, lentről, az utcáról szerencsére nem annyira. 
udvari csendélet az ötödikről


Himmler Miksát 1900-ban még rajzolóként tartja nyilván a lakcímjegyzék, a VI. kerületi Szerecsen utca 15-ben, apjával, Edével együtt, aki sajtkereskedő. Egy halom pályázaton részt vett, (pl. a Párisi-udvarárvaház), de ezekből kevés terve valósult meg. 57 évesen, 1931-ben lett öngyilkos. A Magyar Művészet 1931-ben így emlékezik meg róla: 






Képek:Utcakép Blog    


Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat,
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához.

2 megjegyzés :

  1. Hű, még mennyi új dolgot kutattál fel és írtál itt le. Köszönöm a kedves szavakat és nagyon örülök, hogy összehoztuk közösen ezt a posztot - a nagyobb érdem kétségtelenül a Tiéd! Nekem nagyon tetszett az írás :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Á, ne viccelj, tényleg csak néhány apróságot szedtem össze. Én köszönöm a képeket, nélkülük nem lett volna poszt :)

      Törlés