2012. január 31., kedd

Volt egyszer egy Nemzeti Színház...

Azt mondják,  ha véget ér valami, nem kell bánkódni, mert utat ad majd valami újnak. E szép pozitív gondolat sokszor igaz is, de van az úgy, hogy az újonnan jövő sosem feledteti a régit. A Nemzeti Színház felrobbantását 1965-ben például a Blaha Lujza téri metróállomás megépítése követte. Az alábbi leírásból kiderül, hogyan épült a metró a Blahán és mi lehetett volna, ha...




"A Blaha Lujza téri állomásépítéssel párhuzamosan egy szomorú, már akkor is nagy vitákat kiváltó esemény is megtörtént. 1965. március 28-án a Nemzeti Színház épületét felrobbantották. Az ellenzők, élükön Gobbi Hildával a nemzeti ügyre, a műemléki értékekre, az itt folyó magas színvonalú munkára hivatkoztak. A metrósok igyekeztek semlegesek maradni: a metró színházzal vagy nélküle is ugyanúgy megépíthető volt. Az állam viszont arra hivatkozott: a színház igen elavult, felújítása óriási pénzekbe kerülne. Tény, hogy az alapok átvizesedtek, és az elektromos hálózat is életveszélyessé vált, de a döntés ezzel együtt is inkább politikai döntés volt, az építészeti problémák csak ürügyül szolgáltak. "Két Nemzeti Színházat is hagytunk lebontani, és egyet sem építettünk helyettük. Ez elég szomorú" - nyilatkozta akkor Gobbi Hilda. 1964-ben a kormány Gazdasági Bizottsága döntött az új Nemzeti Színház felépítéséről, ehhez pályázatot is kiírtak. 1966. január 31-én Hófer Miklós és Vajda Ferenc tervét hirdették ki győztesnek. A színházat a Városligetben, a Gorkij (ma Városligeti) fasor tengelyében kívánták felépíteni. Mint tudjuk, a történet másképp alakult. A Blaha Lujza téren viszont megépült az aluljáró. 9 lépcső vezetett le 8 irányból, a 9. irány a metró. Két le- és feljáró időközben megszűnt, ezek a Rákóczi úti villamosokhoz vezettek 1973-as megszüntetésükig, amikor is virágbolt kapott itt helyet. Az aluljáró alatt halad a főgyűjtőcsatorna, ennek a tetejét lecsapták, oldalra pedig kiszélesítették, így egy laposabb, de szélesebb szakasz keletkezett itt. Amikor az aluljáróban állunk, a szennyvíz-alagút mindössze 30 centire van a lábunk alatt! Az EMKE aluljárót 1966. november 5-én avatták fel. A gyalogos aluljáró fenéklemezét úgy alakították ki, hogy egy későbbi átépítéssel a Nagykörút autóit át lehessen vezetni a Rákóczi út alatt, azaz a gyalogos aluljáró autóssá alakítható." (innen)

villamos a Rákóczi úton

EMKE




Tímár Éva színésznő a Rákóczi úton

a fogadóhelyiség a Nemzetiben
Ruhatár






színház már nincs, villamos még van




szökőkút lett a színház helyén





1960 után úgy gondolkodtak, hogy ahol metró épül, ott a párhuzamos felszíni villamosok, így a Rákóczi úti is, szűnjenek meg. Ez viszont sűrűbb megálló kiosztást tett szükségessé, így került be az állomások közé az Astoria... De ezt majd legközelebb. A színház épületéért viszont kár, nagyon nagy kár.


FOTÓK: FORTEPAN

5 megjegyzés :

  1. Én is sajnálom, hogy már nem láthattam...biztos nagyon szép lehetett. A Blaha mostani állapotában viszont baromi csúnya...nem tudom, a Corvin áruház áll-e még (rég jártam arra), de az meg aztán a csúcs! Az a giusztustalan burkolat az épületen :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. elhanyagolt állapotú sok hasonló régi kedves ÉPÜLETÜNK addig még teljesen leamortizálódik megvárják s dobják a többi közé

      Törlés
  2. a Corvin is megvan és a gusztustalan burkolat is:(
    Rémes a Blaha, azóta sem talált magára...

    VálaszTörlés
  3. Úgy tudom, létezett, talán ma is részeiben meg van(?), egy Nemzeti színház Csokonai utca vonalában egy föld alatti alagút, ami az említett utcában mint színházi kellékek, díszletek tárolására használt raktár között létesített átjárási kapcsolatot. Amúgy mikor a Blahára gondolok, mindig egy szocireálosodó barbár döntést látok benne.

    VálaszTörlés